tandarts 2 - Reisverslag uit Kānchipuram, India van stellainindia - WaarBenJij.nu tandarts 2 - Reisverslag uit Kānchipuram, India van stellainindia - WaarBenJij.nu

tandarts 2

Door: stella

Blijf op de hoogte en volg

11 November 2006 | India, Kānchipuram

ja ik ga nog steeds naar de tandarts en weet er meer van dan ooit in nederland. zo begeleidt ik nu een jongen die een wortelkanaalbehandeling krijgt. hij moet 3 x terug. ik kon alles zien, want als een echte 'moeder' blijf ik er natuurlijk bij. in het christelijke ziekenhuis, CSI hospitaal, waar ik heenga zijn heel goede dokters, waar ik voor mezelf ook heen zou gaan. de organisatie is echter slecht. de tandarts(e) was laatst heel boos omdat haar kamer niet was schoongemaakt. dat werd toen gedaan door een soort leerlingen in roze jurken met vreemde stofdoekjes, een soort afwaskwasten, maar dan van schuimrubber. ik had het liever afgesopt, maar misschien doen ze dat niet omdat het klimaat hier zo vochtig is. ik heb nu in ieder geval foto's gemaakt, maar heb nanda weer nodig om op de site te zetten. vandaag zijn alle zieken genezen en zijn er de gewone kwaaltjes. er is altijd wel wat met 44 kinderen. vorige week had een meisje voor het eerst haar menstruatie. op zich iets om te vieren. maar het viel tegen want de moeder wilde haar onmiddelijk naar huis halen (de gewoonte hier) dat is tegengehouden door de leiding van de school. het weekend ging zij nar huis en daarna is zij niet teruggekomen. het is de vraag of en wanneer zij terugkomt. meisjes worden geacht dan volwassen te zijn of iets te verdienen of thuis te bliiven of zoiets. dat stuit ons natuurlijk erg tegen de borst! we wachten af. de hele school is nu in verwachting van het festival in bombay, waar ik ook heenga, dus volgend weekend zal ik waarschijnlijk niet schrijven. overigens ben ik niet meer naar de tempel geweest. we waren te moe en hebben gwoon ergens gegeten. zoals alles hier gaat veel niet door en dat voelt heel gewoon. ik blijf moeite hebben met de taal en kan soms noch het nederlandse woord noch het engelse woord bedenken. weer heel erg bedankt voor jullie reacties. ik vind dat steeds erg leuk. o, ja ik kom pas 15 januari weer terug en ben er dus niet in december hannah en abraham. verder blijf ik het landschap hier erg mooi vinden en is het leven in de school een beetje buiten de werkelijkheid voor mijn gevoel. in de krant lees ik totaal andere dingen. op de weg naar kanchipuram kom je over een lange brug, waar ooit een rivier was. de laatste week staan en duizenden vrachtauto's (ik overdrijf niet) die er allemaal zand komen halen vooe de wegen in chennai (of zoiets) men is hier nu bang voor een tekort aan water als gevolg. al die vrachtauto's beinvloeden natuurlijk ook het verkeer, maar het is toch en bijzonder gezicht, al die kolossen bij elkaar. vandaag zijn margot en erlend een jaar getrouwd! een bijzondere dag dus.

  • 11 November 2006 - 15:55

    Hannah Yakin:

    Blijf het heerlijk hebben. We zien elkaar dus niet in December, maar de volgende gelegenheid is Mei 2007, ook al niet ver meer.

  • 12 November 2006 - 09:50

    Margot:

    Wat waanzinnig zeg zoveel vrachtwagens bij elkaar, misschien gaan ze eindelijk de wegen verbeteren? Heb je s'nachts ook al die eindeloze stroom ossenwagens gezien met slapende chauffeurs die heel langzaam naar de markt gaan? We hebben een leuke dag gehad om onze trouwdag te vierene en zijn naar Blijdorp geweest.

  • 13 November 2006 - 13:16

    Jopie En Bram:

    Lieve Stella. Wat een interessante verhalen heb je weer geschreven. Wij vinden het heel knap en stoer van je om dit allemaal te doen. Vooral zo overal op af stappen. Ja, dat je bij de tandarts, als een moeder, bij de kinderen blijft zo ben jij altijd al geweest. Heel fijn voor ze. Het is toch een heel andere cultuur daar. Als je dat leest over dat meisje snap je dat niet. Het is te hopen dat ze nog terug mag komen. We zijn benieuwd naar die lieve tandarts, plaats maar snel weer wat foto's.
    Geniet nog maar flink van alles want het is zo Januari. Liefs en dikke kus van ons.

  • 13 November 2006 - 14:17

    Annemarie:

    Wat erg dat een meisje na haar menustruatie niet meer naar school gaat of het leven dan ophoudt. Fijn dat al die tandartskinderen zo goed en geduldig door jou begeleid worden. Ik bewonder je om het leven dat je nu leidt. Met de meiden hebben we mijn verjaardag gevierd en weet dat we jou misten. Jouw berichten circuleren uitgeprint op de vrijdagmorgen. Dus blijven schrijven, dat is fijn . Geniet verder van je verblijf
    Lieve groetjes!

  • 13 November 2006 - 17:47

    Henny:

    lieve stella, leuk weer om je verhaal te lezen.Je leeft echt een aantal maanden in een andere wereld.! Wanneer ga je reizen? Je hebt het wel verteld, maar ik weet het niet meer.Dag, liefs, ook van Taco, Henny

  • 13 November 2006 - 18:33

    Roeland:

    Lieve Stella,
    Het is wel interessant zeg dat je het weekend naar "Mumbai" gaat. Hoe ga je erheen met wat voor vervoer en waar slaap je dan? We zullen het ongetwijfelt nog horen. Ook ben ik benieuwd naar de discrepantie die jij ervaart in de binnen en buitenwereld van de school. Een klein stukje laat je zien door te beschrijven hoe het meisje de school verlaat, alleen omdat ze menstrueert.Nog gefeliciteerd met Margot en Erlend die een jaar getrouwd zijn. De tijd staat niet stil. Liefs van Roeland en Mies

  • 14 November 2006 - 20:28

    Ans:

    je maakt toch steeds spannende dingen mee.leuk,maar soms ook vermoeiend,lijkt me.
    geniet ervan.

  • 15 November 2006 - 08:33

    Katjah:

    Hi meissie, geweldig verhaal weer. Vooral die schoonmaakactie in die tandartsenpraktijk zie ik helemaal voor me! Heb je mijn mail met foto's ontvangen op je andere mail? Laat effe weten oke?! Dag stoer mens xxx

  • 16 November 2006 - 09:19

    Nelleke:

    Lieve Stella,
    Het is steeds weer genieten om je verslag te lezen.
    Wat maak je veel mooie en emotionele momenten mee.
    Wij hadden een spannenede periode met Lijsje; gelukkig lijkt het nu beter te gaan.
    Blijf genieten en laat ons via je mails over je schouder meekijken. Maak het goed en doe voorzichtig!

  • 16 November 2006 - 14:53

    Lida En Aad:

    Leuke berichtgevingen, Stella, we volgen je op de voet!
    Groetjes.

  • 16 November 2006 - 21:46

    Henk En Nellie:

    Lieve Stella,
    We hadden het je nog niet verteld, maar we vinden het prachtig al je verhalen te lezen. Je schetst een mooi beeld van het leven daar. Geniet er maar van. Veel liefs en een kus van ons

  • 23 November 2006 - 14:33

    Riet Uhl:

    Boeiend hoor, al die belevenissen. Wij maakten in N-India destijds ook diwali mee maar dat is dan toch als toeristen vanaf een afstand. Jij zit er midden in; je kunt er wel een boek over schrijven! De aanloop is er al! Ik ben benieuwd hoe je het festival beleeft. hartelijke groeten en pas goed op jezelf

  • 23 November 2006 - 20:18

    Alexandra Terlouw:

    Lieve Stella. Vandaag belde ik Maja en jouw Hannah. Ze komen allebei op ons feestje op 2 december. Wat vind ik dat leuk. Hannah, de jouwe dus ..., reageerde zó hartelijk! Hartverwarmend. Maja komt dus ook. En Leo en Marjan. Jammer jammer dat jij er niet bij kunt zijn. Maar nu ik al je berichten zojuist heb kunnen lezen, (dankzij de website-naam die Maja me gaf), voel je heel dichtbij.
    Ik heb grote bewondering voor je ondernemingszin en doorzettingsvermogen. Je schrijft levendig en opgewekt. Maar misschien ben je toch af en toe een beetje eenzaam? Niet dat ik dat uit je berichten destilleer of zelfs maar tussen de regels meen op te maken. Helemaal niet. Het is meer iets wat ik me zou kunnen voorstellen. Als dat zo is, wens ik je daar sterkte voor. Maar ik wens je ook open ogen, oren, een open geest, en geen infecties aan je voeten, opdat je je verblijf in India ten volle kunt uitbuiten.
    Liefs, Alexandra

  • 24 November 2006 - 08:39

    Maja:

    Leuk om je nieuwe ervaringen te lezen.
    Veel sterkte met alle ondersteuning die je biedt. En daarnaast hoop ik natuurlijk dat je geniet van het zijn in die andere wereld.

  • 25 November 2006 - 00:11

    Anneke Van Albada:

    Lieve Stella. Van Maja kreeg ik je website.Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en geweldig dat je dit bent gaan doen!Ik ben van plan een trouwe lezer te worden. Liefs, Anneke


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kānchipuram

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2007

laatste bericht uit india/nederland

07 Januari 2007

weer terug in pujarasantankal

27 December 2006

op reis in zuid-zuid india

17 December 2006

maureen en stella

10 December 2006

kattaikuttu, verloving

Actief sinds 07 Okt. 2006
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 25180

Voorgaande reizen:

29 September 2006 - 15 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: