kattaikuttu, verloving - Reisverslag uit Kānchipuram, India van stellainindia - WaarBenJij.nu kattaikuttu, verloving - Reisverslag uit Kānchipuram, India van stellainindia - WaarBenJij.nu

kattaikuttu, verloving

Door: stella

Blijf op de hoogte en volg

10 December 2006 | India, Kānchipuram

vanmorgen was het een donkere lucht en had ik een heerlijk fietstocht naar kanchipuram, maar bijna aangekomen, begon het geweldig te hozen, zodat ik hier nu kleddernat zit, maar het is niet koud, dus ik zal wel snel drogen.
voor alle duidelijkheid, de kostschool is de Kattaikkuttu Youth Theatre School. de kinderen kijgen er gewone schoollessen, waarna ze hun 8th examen kunnen halen (engels systeem, denk ik) daarna kunnen ze verder leren op de naburige gouvernement school, wat meer lijkt op een college (80 kinderen in een klas). s morgens zijn de gewone lessen, maar vanaf 14.30 is het tijd voor de toneellessen, wat bestaat uit muziek, dans, zang, maar dan de speciale kuttu kunst. de muziek is anders dan bij ons, vaak scherp en schel, met een nadere toonladder. toch past het allemaal erg goed bij elkaar. vannacht was er weer een kuttuvoorstelling in een naburig dorp. dat duurt dan de hele nacht. het is een bekend verhaal en de toeschouwers kunnen helemaal meeleven. ik kan nu even niet op de naam komen, ik geloof marabatam of zoiets. Het gaat over een koning en zijn neven en de eeuwige strijd, met ook een koningin, hofdames en een soort hofnar, clown. ik ben niet meegegaan, wat ik erg jammer vond, maar mij gezond voelen leek mij op dit moment belangrijker. na de earpiercing belevenis houd ik daar wat meer rekening mee. zij gingen gisteravond om 17 uur de deur uit en waren vanochtend 10 uur weer terug, lange reistijd, veel op bussen gewacht etc. misschien schrijft nanda er wel over, zij ligt nu uiteraard te slapen. gelukkig komen er nog voorstellingen, dus ik zal nog wel wat zien. het reizen hier heb ik steeds per bus gedaan. zij gaan overal heen. alleen naar mumbay zijn wij per trein gereist. de trein is wel comfortabeler, vooral als je een slaapplaats hebt.
hier in het hostel zijn we eigenlijk een grote familie. een meisje wat helpt in de keuken en met schoonmken ging zich verloven en wij als drie buitenlanders waren speciaal uitgenodigd. het was erg leuk en niet zo erg onbegrijplijk. feliciteren bestond uit een soort zegening op hindu-manier. uit een schaal met gekleurd poeder, streek je met je vinger wat poeder over de wang van de toekomstige bruid een ook stak je een bloem in haar haar. ze was stralend, had een mooie hoofdtooi op, het leek wel een bruiloft. de toekomstige bruidegom stond ernaast met een bloemenslinger om. hij leek minder belangrijk, maar misschien doen ze het ook in zijn huis, want eerst was ons gezegd dat het ging om en "maidenparty". natuurlijk kregen wij een maaltijd aangeboden, die erg lekker was. wel drink ik nog steeds mijn eigen water. als ik in het dorp loop of ergens ben voel ik me net een koningin, steeds zwaaien en knikken en reageren op "how are you?" Op de verloving werd mij een stoel aangeboden en had ik een stel kinderen om mij heen die de grootste lol hadden. een blanke is voor hun zoiets onbekends. soms gaat er wel eens een klein kindje huilen. het vreemde is dat ik vergeet dat ik 'anders' ben. ik voel mij gewoon ook bruin en merk het pas door de reacties. na de eerste feestdag, was er nog een tweede waar ik met een aantal meisjes van de school naar toe ben geweest. dit was een soort thee-visite. daarna bezochten we een plaatselijke tempel, in dit kleine dorpje zijn er 5. het lag heel mooi even buiten het dorp. eigenlijk vind ik deze kleine tempels veel meer sfeer hebben, dan die grote, waar ik me vaak en beetje verloren voel.
donderdagavond komt maureen en gaat het echte sight-seeing beginnen. hoe het dan met de website gaat, weet ik nog niet. we komen vast wel een internetcafe tegen. het eerste weekend blijven we hier want er komt een cambodjaans gezelschap met uitvoeringen over en weer, dus dat wl ik niet missen.
!en gisteren zijn de laatste kinderen naar de tandarts geweest, hoera! volgend jaar september moet dat uiteraard weer. volgende week mijn laatste lessen, deze zullen over eerste hulp gaan. ik heb heb grote rol pleister, verbanden, watten, dus ik hoop dat het een beetje leuk wordt.

  • 10 December 2006 - 15:55

    Mayke V. D. E.:

    Beste Stella,
    Zomaar even een groet. leuk om je website zo te volgen! Wel een onvergetelijke tijd zo al met al. Is Ank goed aangekomen? En dan zo ook nog Maureen. Ik hoop dat jullie een mooie rondreis kunnen maken.
    Hier is het maar koud en stormachtig. De kerstverlichting in alle voortuinen maakt veel goed. momenteel zit ik bij mijn moeder omdat mijn vader vrijdag vrij plotseling is overleden en we nu alles aan het regelen zijn.
    Pas goed op jezelf en nog een fijne tijd voor jou, Ank en Maureen. Met groeten voor jullie, Mayke

  • 10 December 2006 - 19:14

    Hannah Yakin:

    Stella, wat schrijf je toch interessante brieven.
    Groeten van Pola.

  • 11 December 2006 - 12:58

    Nellie:

    lieve Stella, wat maak je veel mee en niet als toerist, maar een van jullie gemeenschap. nog een goede reis met Maureen.Let op je eigen gezondheid!!! Liefs, Nellie.

  • 11 December 2006 - 13:07

    Bram En Jopie:

    Lieve Stella!
    We genieten telkens weer van je prachtige verhalen. Je maakt ook heelk wat mee daar.
    Pas wel een beetje op jezelf anders stort je straks nog in en daar heb jij en de kinderen ook niets aan.
    We hopen dat je nog een leuke tijd heb met sight-seeing en wachten in Nederland allemaal op je thuiskomst.We hebben heel wat te praten denk ik tijdens de kleine reünie straks. We verheugen ons erop.
    Groetjes van ons en van de kinderen. Jopie

  • 11 December 2006 - 14:34

    Katjah:

    Sla al die mooie momenten en kleurige beelden maar goed op in je brein.. Kun je nog lang op teren. Zo waardevol is het allemaal. Ben zo benieuwd hoe Maureen het beleeft. Wat leuk om dit samen te kunnen doen.
    Ik heb vanmorgen Dirkje begraven. Ze was OP!. En morgen wordt mijn schoonvader begraven, treurige week dus. Dag dag lieve Stella, ik mis je best wel..

  • 14 December 2006 - 20:35

    Ans:

    lieve stella,wat een bizondere belevenissen.ik vind het geweldig dat je zulke lange reisverslagen schrijft.veel plezier met het sight-seeing met maureen

  • 16 December 2006 - 21:55

    Jeanine En Sweder:

    Wat een leuke site, en wat dod je mooi werk daar! We hopen dat Maureen daar wat aan kan bijdragen. Alvast een hele fijne kerst en natuurlijk een mooie reis! Tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kānchipuram

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2007

laatste bericht uit india/nederland

07 Januari 2007

weer terug in pujarasantankal

27 December 2006

op reis in zuid-zuid india

17 December 2006

maureen en stella

10 December 2006

kattaikuttu, verloving

Actief sinds 07 Okt. 2006
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 22919

Voorgaande reizen:

29 September 2006 - 15 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: