moesson - Reisverslag uit Kānchipuram, India van stellainindia - WaarBenJij.nu moesson - Reisverslag uit Kānchipuram, India van stellainindia - WaarBenJij.nu

moesson

Door: stella

Blijf op de hoogte en volg

29 Oktober 2006 | India, Kānchipuram

de echte moesson is nu echt begonnen. het regent heel hard en naar buiten gaan is niet aangenaam, maar de temperatuur binnen is wel aangenaam. lessen over het lichaam, de hygiene en verdere voorlichting lardeer ik met veel plaatjes en tekeningen. als we er niet uitkomen, dan is er nog het tamil-engels woordenboek. de taal waarin ik me duidelijk probeer te maken is dus engels, de oudere kinderen verstaan dat redelijk. gisteravond heb ik sexuele vorlichting gegeven aan 8 jongens van 14 tot 17 jaar. aan de hand van platen en tekeningen. zij waren heel geinteresseerd. nu de meisjes nog, maar dat lijkt me makkelijker. de hindu krant in tamil lezen is onmogelijk, want de letters en symbolen zijn totaal anders. er heerst een ziekte met hoge koorts, geen verdere afwijkingen te vinden, de een steekt de ander aan. ik voel me tamelijk machteloos, raad veel drinken en afkoeling aan, maar hier is men gewend warmte met warmte te bestrijden. vannacht was er een jongetje met keelpijn, het was net als toen ik zelf een kind had met oorpijn. ik ben nu even uit het gebouw en kan meer afstand nemen. als ik er ben loop ik toch wat ongerust rond. de omgeving waarin de school ligt is erg mooi, je kunt er heerlijk wandelen en dat doe ik dan ook, niet zo snel als in nederland want daar is het te warm voor. er grazen geiten met een herder, zoals de schapen in nisse. ook zag ik een groep ganzen met een ganzenhoeder. de wilde ganzen vliegen over. ik ben mee geweest, weer achterop een motorbike om kip te kopen, die wordt dan geslacht op het moment van de koop, evenals een geit, brrr! de tocht op de motorbike was heerlijk. iedereen van enige importantie heeft er een. je moet erop zitten zonder enige vorm van safety. ik houd mij angstvallig vast aan een ijzeren beugel. weer bedankt voor jullie reacties.

  • 29 Oktober 2006 - 09:09

    Hannah Yakin:

    Houd je maar goed vast op die motorbike. Heeft hij wel remmen?

  • 29 Oktober 2006 - 10:07

    Maureen:

    hahahaha. Laat iemand een FOTO maken , wanneer je achterop zit!!!Is het misschien DENQUE, wat er heerst? Op Cur. komt dat vaak voor in de regentijd, geeft hoge koorts en gewrichten pijn! Pas wel op!!!liefs, maureen

  • 29 Oktober 2006 - 10:41

    Joyce:

    Ja Maureen, ik dacht na het lezen ok meteen 'laat iemand een foto maken van stella achterop de motor!' Misschien kan nanda er een maken. Goed van je dat je de tijd neemt om afstand te nemen en te wandelen Stella! Liefs, Joyce

  • 29 Oktober 2006 - 15:27

    `Roeland:

    Lieve Stella,
    is er geen krant die je kan lezen? De NRC heeft een luchtposteditie volgens mij.Heb je geen last van muggen in de moeson tijd? Pas maar op dat jij niet besmet raakt.
    Veel water drinken is altijd goed.

  • 29 Oktober 2006 - 19:00

    Taco:

    De natte moesson (Indonesia)herinner ik mij nog heel goed! Een speciale avontuurlijke sfeer was er en het was zeer klammig. De mensen gebruikten in die tijd pisangbladeren als paraplui. Soms waren er overstromimgen. Een schrijver Loouis Bromfield schreef over de Indiase moesson in zijn romannetje "When the rain came..". Blijf gezond en genieten, Liefs Taco

  • 30 Oktober 2006 - 11:30

    Katjah:

    Ja heerlijk zeg, in de natuur op een motorbike.. Lekker uitwaaien, totale vrijheid als je je ogen dichtdoet.. Of maakt het ding herrie?
    Kun je goed lopen daar om even alleen te zijn, afgezien van de buien? Of heb je het dan gauw te heet?
    Ik ben er ook weer zoals je ziet. Heb naar je andere mail foto's gestuurd van Italie. Mijn kloosterervaring!! Bijzonder was het. Veel overweldigende natuur. Verhaal volgt. Dag meid, geniet!!! Je bent een dapper mens xx

  • 31 Oktober 2006 - 09:24

    Maja:

    Lieve Stella,

    Leuk om je website weer te lezen. Fantastisch dat je zo nuttig kunt zijn. Met les en aandacht geven.
    Veel sterkte en liefs!

  • 01 November 2006 - 10:15

    Annemarie:

    Lieve Stella, Je maakt je natuurlijk zorgen om die zieke kinderen, dan ben je toch als een moeder voor hen. Je moet wel afstand nemen, want soms gebeuren dingen zomaar. Fijn dat je zoveel beleefd en toch ook zoveel geniet. Daag!!

  • 04 November 2006 - 12:44

    Hananja:

    Hai Stella, wat leuk om je bericht te lezen. Een totaal andere wereld waar je goed werk doet maar ook spannende dingen zoals achterop de motorbike.Ondanks de andere wereld ook overeenkomsten zoals het grazen van de schapen.
    Bij jou de moesson, hier de herfst, liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Kānchipuram

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2007

laatste bericht uit india/nederland

07 Januari 2007

weer terug in pujarasantankal

27 December 2006

op reis in zuid-zuid india

17 December 2006

maureen en stella

10 December 2006

kattaikuttu, verloving

Actief sinds 07 Okt. 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 23683

Voorgaande reizen:

29 September 2006 - 15 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: